Cu si despre Mihai Ionescu.
click aici si aici pentru a vedea galeria online a lui Mihai Ionescu
Citam: “ M-am nascut in Alexandria comunista a lui Ceausescu pe 26 aprilie 1978, dar imi place sa cred ca gandeam capitalist inca de mic. Aveam in sange afacerile...(rade). Incercam sa scot bani din orice, inclusiv din tablourile pe care le picta tatal meu si pe care incercam sa le vand si eu...bineinteles in pierdere.
Pasiunea pentru pictura am capatat-o de la tatal meu, langa care stateam ore in sir, furand meserie, spaland pensule, amestecand culori. In acea perioada distractiile erau putine – ce puteam sa fac...citeam si ma uitam la tata cum picta hectare intregi de paduri, fiind un mare admirator al lui Shishkin si in general al peisajelor forestiere...
Dupa terminarea liceului in 1995 am venit in Bucuresti la facultate, unde m-am si stabilit, considerand ca posibilitatile sunt mult mai mari. Nu am studii de specialitate, dar intentionez sa ma inscriu pentru astfel de cursuri cat mai curand.”
www.tablouri-de-vis.ro: Ce parere aveti despre directia, tendinta actuala in pictura romaneasca dar si in cea mondiala, precum si despre tehnicile de realizare?
Mihai Ionescu: Aceasta este o intrebare la care s-ar putea scrie cateva pagini; parerea mea este ca tendintele sunt continuari si chiar reluari ale motivelor si miscarilor deja consacrate, completate bineinteles de o serie de tendinte noi si chiar foarte noi – foarte noi insemnand ultimii 10 ani.
In general tendintele, directiile sunt la fel peste tot, adica si in Romania si afara. Nu putem vorbi despre o delimitare teritoriala. Parera mea este ca tendintele difera mai mult in timp decat in teritoriu.
Aceste tendinte au o mai mare diversitate de exprimare si datorita tehnicilor mult mai diverse in zilele noastre decat in trecut. Si subiectul este vast: spre exemplu se poate ridica o problema foarte interesanta pe marginea realizarilor in Photoshop sau alte programe de editare a imaginii – reprezinta acestea o forma de arta? Adica realizarea unui tablou cu tableta de desen electronica in diferite programe – sunt sigur ca aceasta este o forma de arta, dar cat este ea de valoroasa? Poate fi numita tablou o astfel de lucrare? Si discutiile pot continua bineinteles.
Tehnica cum spuneam a evoluat si datorita progresului tehnic – artistii avand mult mai multe posibilitati de exprimare si sa zicem decat acum 300 de ani si decat acum 50 de ani.
Personal eu sunt pentru frumos si ceea ce incanta ochiul, nu ma simt atras de tendintele noi si nici de tehnicile noi – chiar daca pare pentru unii ciudat pentru mine un tablou inseamna ulei pe panza.
TdV: Credeti ca opera unui artist ar trebui sa reflecte neaparat realitatile existentei sale, adica sa fie ancorat in perioada pe care o reprezinta?
I.M.: Nu este o conditie necesara – adica nu trebuie neaparat sa reflecte realitatile existentei sale in mod intentionat, dar s-ar putea involuntar sa regasim anumite elemente care si-au pus amprenta asupra starilor sale emotionale si implicit astfel asupra creatiei.
Tdv: Ce stil considerati ca vi se potriveste cel mai mult?
I.M.: Imi place foarte mult Renasterea.
Tdv: Care sunt artistii preferati? (romani/straini).
I.M: Clasicii este greu sa te desprinzi de ei. Si lista ar fi una lunga: Tintoretto, Rembrandt, Shishkin, Aivazovsky, Da Vinci, Rafael, Panini, Caravaggio, Tiziano, Renoir, Giorgione, Correggio si altii.
Tdv: Care sunt temele preferate de dvs.?
I.M. : Imi plac peisajele foarte mult si tablourile ce redau atmosfera secolelor trecute, scene cu parfum de secol XV-XVI. Renaissance rules!!!
Tdv: De unde va inspirati de obicei pentru lucrarile dvs? Calatoriti, mergeti in natura?
I.M. : Nu calatoresc si nici nu prea ma inspir din natura. In general ma inspir din cataloage sau fac compozitii din picturi care imi plac. Consider ca inspiratia poate veni de oriunde. Doar sa fii atent si sa reusesti sa captezi pe panza...ochiul vede mana face.
TdV: Aveti tabieturi sau superstitii cand lucrati la un tablou?
I.M.: Nu sunt o persoana superstitioasa si nu am asa ceva. Nu am nici tabieturi, nici superstitii – consider ca m-ar obosi asa ceva. Tot ce am nevoie este lumina buna si dispozitie - cea din urma este cel mai greu de procurat - uneori lipseste cu saptamanile.
Tdv. : Reveniti asupra unui tablou de obicei sau “e gata din prima” cum se spune?
I.M.: Revin de cel putin 2-3 ori. Mereu este loc de mai bine.
Tdv: Credeti ca se poate trai din pictura in Romania?
I.M.: Depinde de artist. Marketingul joaca un rol foarte important in zilele noastre si in acest domeniu. Poti sa fii foarte bun, dar neavand sansa mediatizarii sa nu ai aproape deloc vizibilitate deci vanzare. Am vazut cu ceva timp in urma intr-un sat cateva tablouri pictate de un satean, un batran pe la vreo 65-70 ani. Extraordinare. Omul pictase ceva la viata lui dar nu vanduse aproape nimic. Toate erau date ori cadou ori pe mai nimic. Cu siguranta daca ar fi trait in alt mediu si ar fi beneficiat de ceva publicitate, altele ar fi fost datele problemei. Nu ca ar fi anormal dar in zilele noastre sunt si alte metode de a crea un brand decat acum 100 de ani. Consider personal ca sunt multi artisti supraevaluati, doar din cauza ca au avut un marketing fericit. Dar bravo lor. In alta ordine de idei cred ca inainte de revolutie lumea cumpara mai multe tablouri, neavand la dispozitie o gama atat de larga de obiecte de arta cum are acum, deci clar o parte din buget reorientandu-se. Oricum ar fi dincolo de placerea de a picta, si in lipsa de alte surse de venit e clar ca trebuie urmarita si latura financiara. Cu siguranta ca si talentul face diferenta intre cei care vand bine si cei care nu vand - dar nu este singurul factor. Toata lumea stie ca se vand mai bine chiar decat cele clasice, tablourile moderne. Unii se intreaba de ce e mai scump un tablou cu niste linii si trei pete de culoare decat un tablou din care ai intelege ceva. Raspunsul este ca omul e atras de ce il intriga si il nedumereste. Tocmai in acest lucru consta minunatia artei: arta ridica doar intrebari, fara a le da si raspunsuri. Mi-ar placea sa traiesc numai din tablouri, dar din pacate la acest moment este destul de greu. As fi facut numai acest lucru - daca era suficient - cu placere pentru ca vorba lui Confucius: "alege-ti o meserie care iti place si nu va trebui sa muncesti nici macar o zi din viata".
Tdv : Aveti multe expozitii in general? Le pregatiti singur sau sunteti ajutat? Dureaza mult pregatirile? Unde se gasesc tablourile dvs.?
I.M.: Am participat si particip si la expozitii. Oricum nu prea apuc sa fac stoc de lucrari in general eu lucrand la comanda. Oricum as vrea sa le multumesc tuturor celor care m-au ajutat intodeauna sa-mi organizez expozitiile si au contribuit la buna lor desfasurare. Atat tablourile mele, cat si ale tatalui meu se regasesc in multe colectii private din Romania si din strainatate. O parte din ele pot fi admirate si comandate si pe siteul personal: www.ionescumihai.ro
Tdv: Credeti ca perceptia estetica a momentului este distorsionata de conditiile social economice, omul indepartandu-se de arta?
I.M.: Fara indoiala ca realitatile socio-economice se oglindesc in orice domeniu, arta nefacand nici o exceptie. Din pacate cei cu venituri mici raman doar la stadiul de contemplare, nemaifiindu-le accesibile obiectele de arta, bugetele si asa restranse reorientandu-se in general catre strictul necesar. Asta este viata. Nu toti pot avea noroc sa ajunga in Parlament sa fure...Clica aceasta ordinara de neaveniti inculti si incapabili de un act de guvernare corect - ma refer aici la absolut toata clasa politica pentru care singura grija este cum sa mai stoarca ceva in timp ce omul de rand se zbate intr-o saracie crunta – a pus stapanire pe tara in numele democratiei – prost inteleasa de unii! Brucan a spus ca 20 de ani ne va lua sa invatam democratia si toata lumea a sarit in sus – iata e clar ca s-a inselat: e nevoie de mult mai mult timp! Ne-am intors in trecut: marii lorzi fac legea si fura mai rau ca in codru, la ora aceasta coruptia fiind mai mare ca niciodata! Pana nu vor intelege ca politica trebuie facuta pentru popor si nu pentru ei, nimic nu se va schimba!
TdV: Cu ce muzica considerati ca se pot asocia operele dvs?
I.M.: In functie de starea de spirit in care ma aflu atunci cand pictez, ascult cu placere rock sau muzica clasica. In partea cealalta se afla privitorul care deasemenea in functie de starea sa de moment poate asocia un tablou cu o anumita muzica. Oricum cred ca vioara si pianul fac casa buna cu pictura.
TdV: Cateva cuvinte de incheiere:
I.M.: As vrea sa multumesc pe aceasta cale tuturor celor care m-au ajutat de-a lungul timpului, sa urez un an mai bun tuturor si sa incerce sa nu se indeparteze de frumos, de arta in general, chiar daca tendinta actuala ne impinge catre alte directii. Si bineinteles multumesc portalului www.tablouri-de-vis.ro pentru ajutorul pe care il da pro bono artistilor.
Acest material se poate prelua partial/integral numai cu mentionarea prin hyperlink a portalului www.tablouri-de-vis.ro .
-ianuarie 2010-
Distribuie pe:
|
|